All you need is love…

Läste en artikel som handlade om att vi behöver mer kärlek i våra liv. Självklart! Mindfullexperten Ola Schenström har gett ut en cd som handlar om kärleksfull vänskaplighet – meditationer för medkänsla. Det handlar om att träna vår förmåga att känna kärlek och medkänsla . Meditationen ska öka våra positiva känslor och skapa större social samhörighet och även förbättre våra rellationer och stärka immunförsvaret. Han tycker också att det är dags att skriva ut kärleksfull vänlighet på recept.

Har det gått så långt att vi måste bli ordinerade kärleksfull vänlighet? Skrämmande anser jag och undrar vad som har hänt? Tänker vi för mycket på oss själva eller som jag läste i artikeln att vi försummar omsorgen om oss själva och då kanske det blir brist på kärlek och vänlighet. Visst borde vi bli mer snälla och omtänksamma mot oss själva för att sen kunna ge kärleksfulla handlingar till våra medmänniskor. Att en dag testa att le till så många vi bara kan oavsett till vem. Grannar, kassörskan, fotgängare ja alla vi möter under en dag. Jag lovar att vi får leénden tillbaka och hur varmt känns inte det i hjärtat..Medmänsklighet borde vara så självklart men det är det ju inte och det gör iallafall mig lite ledsen.

Det sämsta vi kan göra är att sluta älska oss själva. Jag vet av egen erfarenhet vad det kan ställa till med, det blir ett inre krig och vi slutar tro på oss själva och då sätter vi oss själva i destruktiva beteénden. Den dagen kommer då det inte funkar längre och kropp och själ säger ifrån då gör det ont och självkänslan är borta. Fördelen är väl att då kan det bara bli bättre, och att jobba med sig själv kan bli en spännande resa. Det gäller bara att hitta den där kärnan inom oss som spökar och våga släppa taget. Eftersom jag om och om igen hamnar i ett destruktivt mönster kan jag inte längre skylla på andra utan måste inse att jobbet måste utföras av mig och med mig själv för att kunna leva livet fullt ut. Det är ju den längsta och viktigaste rellationen vi har med oss själva. Sen finns det de som passerar i livet eller stannar kvar men dem kan vi inte påverka eller tvinga att älska.

Kan bara konstatera att kärleken är så mäktig och stor oavsett om den är till oss själva eller till någon eller något. Och jag vill fylla mitt liv med kärlek och mycket ljus.

Godnatt alla Rosenkinder. Nu ska iallafall jag meditera en stund. 

Kommentera

