2010-02-14

Alla hjärtans dag idag…Sitter fortfarande och väntar men det knackar inte på dörren än av blomsterbudet med de tre röda, stora, vackra rosorna till just mig. Kan faktiskt räkna de gånger jag fått rosor denna dag och de är inte många de. Har å andra sidan inte kännt att den här dagen är mer en ett kommersiellt jippo. Visst är det fint att en sån här dag finns men jag tycker att man ska sprida ut dagen under hela året och ge kärlek till varandra ofta.

Jag undrar hur många som blir besvikna när deras partners glömt vad det är för dag. Den som glömt det måste ha gått med skydd för ögonen för det har ju gjorts reklam överallt inför den här dagen. Jag drog på smilbandet häromdagen när jag var på ICA här i närheten och det var en stor skylt utanför. Shopping dejta på ICA…!!Hur lockande låter det? Ta en kundvagn och möt andra singlar som handlar och kanske just ni krockar i gången och tycke uppstår. Skulle inte tro det! Snacka om osexigt! Det går bergis dåligt för den butiken. Nej, jag gick inte dit! No,no.

Nej, det som jag tycker är en behjärtans värd fråga är de kvinnor som får hjärtinfarkter och andra hjärtfel alldeles för tidigt. Det skrämmande är att hjärt och kärlsjukdomar ökar katastrofalt  bland kvinnor och i lägre åldrar än tidigare. För en tid sedan när jag hade otroliga magsmärtor och åkte in på akuten och berättade vart jag hade ont och hur det började så kollade dom snabbt som attan hjärtat. Äsch, tänkte jag! Har ju bara ont i magen… Men jag fick berättat för mig att de symptomen kvinnor får vid hjärtinfarkter är andra än vad män får och som vi vet är klassiska som strålningar och domningar i vänstra armen. Kvinnor kan t.o.m ha ont i nacken och det kan vara ett symptom. Nå, hur som hest så var det bara min mage som spökade men jag fick lite att fundera på.

Nyligen för ett par veckor sedan fick jag veta att en gammal vän sen tonårstiden vars fru gick bort hastigt i hjärtinfarkt. Några sekunder tog det och sen var hon borta. Och hon hade ingen hög ålder. Vi ska vara rädda om våra hjärtan och andras. Leva väl och vara snälla emot oss själva.

Kärlek till alla en dag som denna ifrån mig.

Kommentera

