Zucchinibiffar,familj & lycka

När jag idag var hos min mamma och bläddrade i tidningen ”Amelia” (förvånad att mamma hade den) hittade jag ett recept som gjorde mig nyfiken. Trots att jag inte hade min bästa må-bra-dag så blev jag hungrig. Anledningen till min inte-må-bra-dag berodde på att igår fredag var jag bortbjuden på en fantastisk kväll med en tre rätters meny och genomgående Champagne vilket jag är knäsvag för. Kvällen slutade i en utomhusbubbelpool och det var njutning det. Vi låg i poolen så länge så att mina fingrar och tår blev skrynkiga som russin och det har inte hänt på många, många år. När jag åkte därifrån (dagen efter) tog jag en tur förbi kvarteren jag bodde som barn och där jag har fantastiskt många fina barndomsminnen ifrån. Till min stora förvåning så råkade min kära barndomsväns Louise mamma vara ute och skotta just när jag befann mig där. Blev så glad att se henne igen och mitt hjärta blev alldeles varmt av glädje. Jag tror att hon blev lika glad och rörd för stunden. Kramarna jag fick av henne kändes djupt i hjärtat. Tänk att ha så fina barndomsminnen ändå…Känslan som hela jag befann mig i var märklig men fantastisk. Minnena blev så påtagliga för stunden och jag kunde inte annat än känna sådan tacksamhet över den fina barndom jag haft. Tack älskade mor och far! Ni gav mig det bästa. Ja, även min styvfar kan ta åt sig. Min styvfar ja, som har funnits i mitt liv sen jag var sex år, vi har haft våra små problem (just det, små!) och nu är de som bortblåsta. Han har idag drabbats av den numera kända och fruktansvärda sjukdomen ALS som jag nu i skrivandets stund inte kan tro drabbar någon jag känner. Men så är det iallafall och det är svårt att  förstå. Cancer har alltid varit den sjukdom som skrämmer mig och många andra allra mest. Men idag blir så otroligt många friska från den sjukdomen och forskningen går med stormsteg framåt. Tyvärr så tog den sjukdomen min fars liv vilket jag sörjer. Men jag fick vara med om glädjen då min syster fick beskedet efter ett antal år och av lidande och operationer blev friskförklarad.  ALS har INGET botemedel och den sjukdomen är 100 % dödlig. Läs igen,,, 100% dödlig! Livet får en märklig vändning och allt blir plötsligt så skört.

Nu tillbaka till maten och jag bjuder på receptet här nedan. (4 port)

Du behöver:
300 g riven squash
1 finhackad liten gul lök
1 knapp dl vetemjöl special
2 nävar riven parmesanost
1 msk finhackad färsk mynta
1 msk finhackad persilja
1 krm riven muskot
1 knapp dl skorpmjöl
1 lätt vispat ägg
salt och svartpeppar
aningens socker
olivolja

Gör så här:  Pressa ut allt vatten ur squashen och löken genom att ta det rivna i näven och klämma åt flera gånger för allt vad tygen håller. Blanda sedan ihop allting utom oljan till en fin gegga. Provsmaka, smeten är god! Krydda. Forma små smarriga biffar. Hetta upp oljan i stekpannan och i med biffarna. Stek på medelhög värme tills de blir vackert guldbruna, ta upp dem och lägg dem på lite hushållspapper så att oljan får rinna av. Avnjut med ris, en rejäl sallad och dill-tsatziki.

Dill-tsatsiki
1 stor urkärnad och riven gurka
1 pressad vitlöksklyfta
5 dl mezeyoghurt eller grekisk/turkisk yoghurt
1 näve hackad dill
1 msk vitvinsvinäger
salt och vitpeppar
en gnutta socker

Gör så här: Ta den rivna gurkan i nävarna och kläm ur allt vatten. Blanda sedan den pressade och fina gurkan med de andra ingredienserna. 

Smaklig måltid & njut av livet som det är.

Kommentera

