Andas rätt till ett hälsosammare liv.

Det första vi gör i livet och det sista i det här livet är att andas och det gör vi oavsett vart vi kommer ifrån, man eller kvinna, fattig eller rik. Och vi gör det så länge vi är här i livet och utan att vi tänker på det. Men de flesta  är omedvetna om hur viktig andningen är för vårat välbefinnande och det viktigaste är inandningen. Att andas ut går av automatik. Jag har en liten påminnelse i form av ett klangljud i min mobil och då stannar jag upp och andas. Om jag vid det tillfället är stressad eller i en obekväm situation så känner jag ett lugn och är i mig själv för några sekunder och tar ett djupt andetag.

De flesta andas högt uppe i bröstkorgen så att lungorna bara rör sig delvis. Resultatet blir att vi tar snabba och korta andetag. Det gör att lungorna inte ventileras. Cellerna syresätts inte tillräckligt och slaggprodukter stannar kvar i kroppen. Och inte blir det bättre av vårt ideal att hålla in magen och att bära åtsittande kläder. På det här viset befinner sig kroppen på en ständig stressnivå. Det viktiga är att din mage rör sig ut och in men att bröstet är stilla, så kallad bukandning. Diafragman, som är den viktigaste muskeln i andningsprocessen, rör sig då upp och ner och hjälper på så sätt till med din andning. Detta gör i sin tur att magens organ får massage. Det främjar både dina matsmältningsorgan och ditt näringsupptag. Viktigt med andningen med andra ord.

  • Ha en rak hållning.
  • Dina andetag ska vara lugna och tysta.
  • Luften som passerar ut och in ska inte märkas.
  • Mellan din ut- och inandning ska det vara en liten paus.
  • Din utandning ska vara längre än inandning.

Denna typ av andning kan du träna upp, till exempel genom yoga. Självklart kan du träna när som helst i vardagens alla situationer, genom att du medvetet styr din andning. Gör du detta regelbundet så kommer det tillslut att ske automatiskt.

Det här vinner du på att andas rätt

  • Syresättningen av din kropp förbättras och ger dig en god hälsa.
  • Nervsystem påverkas och ger dig en lugn sinnesstämning.
  • Magens organ masseras, vilket leder till bättre matsmältning och näringsupptag.
  • Motverkar stress och spänningar
  • Ökar närvaron i nuet (mindfullness)
  • Ökad energi och uthållighet.
  • Känslomässig stabilitet.
  • Förebygger kroppsliga problem.
  • Ökar din förmåga till självläkning.
  • Närvaro och uppmärksamhet ökar.
  • Mental och andlig utveckling stimuleras.

Med kärlek//L

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s