Svartsjuka!…bara tankar….

…som gör så illa mot både oss själva och andra. Att lära sig stoppa dessa tankar är ett hårt och slitsamt arbete. Men jag skulle vilja säga att när en svartsjuk tanke dyker upp så ge den inte din uppmärksamhet för den är ensam och den ska inte ha någon kraft över dig. När tanken dyker upp så vill den ha lite ”service” och den säger ”lek med mig och föd mig” (det var bara min fantasi som flödade nu) Jag menar om vi ignorerar den och stänger den ute kan den inte överleva.

Tanken har ingen kraft om man inte ger den energi, identifiera tanken och fundera på vad den betyder. Säg till dig själv att nu får det vara ”nog” Till slut försvinner tanken. Jag vet att det låter dumt men jag tror vi får tala med våra tankar och bemöta dem och stoppa dem om så behövs. Sluta ge tankarna energi och de försvinner. Tillåt inte dig själv att fastna i dessa svartsjuka känslor. Lev och släpp kontrollen och njut av det som du har runt omkring dig för det finns så mycket vackert att njuta av och dessa tankar och negativa känslor hindrar dig från att se det fina i livet.

 

Svartsjuka kan ju också leda till mycket ilska och vad kan vi göra? Kanske lokalisera vart den kommer ifrån men försök inte rädda dig själv genom att fly från känslan. Känn den och var bara tyst en stund och efter en stund så kommer lugnet. Tillåt dig inte att vara kvar i känslan.

Med kärlek//L

Kommentera

