Livets resa

 
Livet är en resa  och en av de största kan vara att följa sin inre röst. Att respektera sig själv och sin sanning, kan innebära att sätta gränser. Det kan vara mycket utmanande. Både för mig själv – och min omgivning. Min resa pågår för fullt.
Vad är det egentligen som händer när jag börjar lyssna på min inre röst? Det första är att jag börjar inse mina tanke- och beteendemönster. Står jag verkligen för dem. Är det kanske någon annans sanning? dags för förändring!Vad händer egentligen med mig ? Och vad händer med min omgivning, när de inte känner igen mitt beteende? Jag har märkt att det kan vara mycket utmanande. När jag tar hand om mig själv beter jag mig på ett annat sätt. T.ex. genom att sätta gränser. Och det är nu det intressanta börjar. Både det som händer inom mig och det som händer omkring mig.Dels känns det jobbigt att bete mig annorlunda. Det uppstår obehagliga känslor. Men även om det känns svårt, vet jag att det inte blir bättre av att fly från känslorna. Jag försöker istället möta dem, observera dem och acceptera dem. Alla känslor är ok! Och framförallt jag är ok!

Det kan också vara svårt att veta hur man ska sätta gränser på ett bra och respektfullt sätt. Både för mig själv och andra. Måste prova mig fram vad som känns rätt för mig.

Det kan hända att inte alla kan acceptera min förändring. Det kanske till och med är så så att de tar på sig offerkoftan. Och tycker väldigt synd om sig själva. Kanske pekas jag även ut som syndabock. Det har hänt!!

Detta är inget idealläge för en relation och situationen kan vara ganska tuff för den andra. Kom då ihåg att du aldrig kan förändra en annan människa. Du kan bara förändra dig själv. I sådant fall ska du kanske fundera över om det är en relation som du egentligen mår bra av och vill ha i ditt liv? Du kanske behöver välja bort den personen ur ditt liv?

Självklart finns det relationer som jag inte trivs i, men som jag ändå inte har möjlighet att välja bort. Dessa väljer jag ju oftast inte själv. Men med relationer som jag själv kan välja, har jag faktiskt ett val!

Det är en utmaning. Jag gör varken mig själv eller mina medmänniskor en tjänst genom att vara till lags och anpassa mig. Tvärtom! Att sätta gränser kan vara den största tjänsten jag gör en annan människa! Då ger jag ju personen en chans att växa och utvecklas som människa. Oavsett om jag väljer att behålla personen i mitt liv eller inte.

Slutligen, håll fast vid de människor i din omgivning som accepterar, och uppmuntrar din förändring. De är värdefulla!

Massor av kärlek//L

Kommentera

