Inte helt lätt

Har mycket funderingar på vad som händer med personer som fastnar i svartsjuka, inte någon liten gullig svartsjuka som finns i de flesta förhållanden. Nej nu menar jag svartsjuka som förvränger hela tillvaron till något ofattbart overkligt och helt galet. Jag önskar att det kunde synas utanpå men tyvärr inte. Att tro att allt är perfekt och att man funnit rätt så är det en otrolig chock att bli anklagad för något som inte ens funnits i min egen fantasi.

Innan jag gick in i relationen så var det många och långa samtal just för att jag ville vara säker på att det var en seriös kille och inte med en massa konstiga hjärnspöken och en massa konstiga ideér men attans så fel man kan ha. Väl inne i relationen så uppdagades den ena misstanken efter den andra emot mig och det sista jag kunde göra var att skratta. Blev ju både ledsen och upprörd över att inte bli tagen för att vara seriös. Jag tror att en svartsjuk person triggar igång sig själv och förstorar upp något som inte ens existerar.

Kan det vara som jag trott ett tag och funderat på? Kan det bero på att han själv inte litar på sina känslor och handlingar och att det handlar om honom själv? Han kanske är en av dom som hela tiden vill ha en bakdörr öppen för en annan väg. Som man också säger att om en person är svartsjuk beror det på att den personen själv inte går att lita på och dömmer andra efter sina egna handlingar? Visst har även jag varit svartsjuk och är, den väcks till liv iband då jag själv känner mig osäker och obekräftad men det går fort över. I de flesta förhållanden existerar det svartsjuka men inte mer än att man kan rycka på axlarna åt hela situationen några timmar senare och skratta åt det hela.

Men när saker undersöks i mitt hem för att finna bevis blir jag seriöst kränkt och självklart trodde han att han funnit bevis men jag kan å andra sidan inte bevisa motsatsen men varför ska jag ens bevisa något som inte skett. Det bevisar bara att det hela är så otroligt sjukt och att fly det förhållandet vore det klokaste. Men hoppfull som jag var trodde jag att vid första tillfället att  det var det enda tillfället. Men det hela blev bara värre och värre.

Nu fick relationen ett dramatiskt avslut och allt p.g.a svartsjuka. Lurad på förtroende har jag verkligen blivit. Hur ska man garantera sig själv att slippa den här typen av män??? Hålla mig borta från män överhuvudtaget? nej det tror jag inte är någon lösning eftersom jag tror på kärleken och att det finns någon därute som vet vad tillit och respekt är.  När man kommit en bit i livet och har haft ett eget liv med vänner och aktiviteter så kan man inte bara ge upp det och leva genom någon annan. Vill heller inte att mannen i mitt liv ska ge upp sina intressen och vänner för min skull. Men jag vill känna mig trygg i mitt förhållande och inte en ständig oro över att bli kontrollerad och misstänkt. Varför kunde det inte finnas en stolthet och lycka över att ha en kvinna med egna intressen och vänner och tänka: Hon är min och jag är stolt över henne…ack nej så var inte fallet utan det var ett hot att ha en kvinna som kan stå på egna ben och som månar om sitt utseénde och har egna intressen.

Jag känner även ett medlidande eftersom det handlar om en självkänsla som inte är den bästa och att händelser tidigare i livet inte har bearbetats. Det är som att packa en ryggsäck med dåliga erfarenheter år efter år. Till slut får inte mer plats och det blir en tungt att bära på som gör att man till slut ramlar omkull och får svårt att ta sig upp igen.

Kärlek är inte att sova eller ha sex tillsammans…. Kärlek är empati, omsorg, respekt, tillit, trohet,  och de små kärleksfulla handlingarna. Äkta kärlek är inget som kommer till dig utan kärlek är nånting man får om man förtjänar det och den måste vårdas med omsorg och varsamhet för att överleva.

2 thoughts on “Inte helt lätt

  1. Hi sister,
    I just read your blog talking about your boyfriend and his svartsjuka. If you truly want to understand how things are hanging together I like to point you to the truth. Here is a link you should listen too from Mooji;

    And I recomment very much the Work from Byron Katie. Her book loving what is, is translated into swedish and only cost 39 kr by bokus.
    Here is a great link about jealousy from her, you can find a lot of stuff on youtube too.

    cheers and blessings
    Fa Huo

    • Hi!
      Thanks for your respond and I know this is a big problem for lot of couples. I like both Mooji and Katie a lot so i will listening to this. As a say in the matter he is not my boyfriend anymore and that´s a lot because of his jealously. I also feel sad for him and hope he will work on that.

      Blessings back to you//L

Kommentera

