Förlåta & Förlåtas

Städade i mina lådor och fann en massa saker jag idag inte kan förstå varför jag sparat, men så hittade jag en text jag skrivit för 10 år sedan och jag har glömt hur det kändes men när jag läser minns jag. Så här lyder texten:

”Jag skäms inte för vad jag varit med om. Det finns ingenting att skämmas för. Jag bad inte om att bli slagen, jag bad inte om att bli förnedrad. Någon tog sig rätten att göra det mot mig. Den dagen jag gick ut genom dörren för sista gången tog jag tillbaka mitt liv, tog tillbaka det liv någon förnekat mig i flera år. Smet ut i vinterkylan, inga ytterkläder, utan skor och med min lilla pojke på armen. Den skräck jag kände då kan inte beskrivas. En isande dödsångest”.

Trodde inte att jag skulle få åldras och se mitt barn växa upp. Idag är jag 40 och har fått två pojkar till och lever i en trygg tillvaro. Tyvärr är tryggheten inget att ta för givet. Mitt ex. finns därute och det kommer att förfölja mig resten av mitt liv.

Lotta

Nu har det gått 10 år till och när jag läser det här känns det så avlägset, även känslorna men jag var så rädd i många år. Idag har jag träffat honom och allt ser annorlunda ut och vi var båda unga utan förstånd många gånger båda två. Idag ser jag på honom med andra ögon och har förlåtit. För bara ett par veckor sedan träffades vi och pratade om vad som hände och vi kunde båda förlåta och gå vidare och låta det vara minnen. När jag såg honom nu kan jag se en annan man med en annan blick. Vilken fantastisk känsla det var att få träffas efter alla dessa år och prata ut om vad som hände. Konstaterade att vi hade olika upplevelser om vad som hände, vissa saker mindes jag inte och tvärtom. Sen den dagen vi talades vid har jag känt en frihet, något som släppte från mitt bröst och känsloliv. Idag kan jag också se min del i det hela och det ska jag dela med mig en dag till honom.

Min starka övertygelse är att kraften av att förlåta och be om förlåtelse är större än vad jag kan säga i ord. Så förlåt om det finns att förlåta och säg förlåt till kanske dom som sårades för många år sedan eller nyligen. Det jag har lärt mig oavsett om vi tror det eller ej följer det med resten av livet. Jag vill leva mitt liv i frihet med mina känslor och det kan jag bara göra genom att vara ärlig emot mig själv och andra. Vi är båda medlemmar i gemenskapen Anonyma Alkoholister idag.

Lev väl och i kärlek

//Lotta

Kommentera

